Interview met Saskia van Loover Interieurarchitectuur

Kan je jezelf kort voorstellen?

Ik ben Saskia en heb 15 werkervaring als interieurarchitect. Met mijn bedrijf Loover maak ik de wereld een stukje mooier voor met name zakelijke opdrachtgevers; omgevingen waar ontmoeten centraal staat (werkomgevingen, restaurants etc.)
Daarnaast help ik (bijna) interieurontwerp professionals in de Loover Leeromgeving met online cursussen vol essentiële kennis en vaardigheden uit de praktijk. Achter de schermen wordt hier nu hard aan gewerkt, binnenkort lanceer ik dit platform..

Community

Op Facebook is Saskia host van de groep: Interieur Ontwerp Professionals. 

In de community deelt ze tips, kennis en inzichten uit de praktijk en je hebt de mogelijkheid om met andere interieurprofessionals te connecten en verhalen te delen. 

Aanmelden kan via onderstaande link!

https://www.facebook.com/groups/interieurontwerpprofessionals/

Saskia Kitzmann-Vreede

www.loover.nl

Wat is jouw missie?

Interieurs kunnen gedrag en gevoel beïnvloeden: interactie stimuleren, je op je gemak stellen of even afleiden van het ziek zijn. Dit gaat zoveel verder gaat dan mooi behang en leuke vaasjes. Mijn missie is om omgevingen te creëren die bijdragen aan alledaags geluk.

Tegelijkertijd wil ik de enorme impact die de bouw en inrichting heeft op het milieu beperken. Ik ga voor een zo duurzaam mogelijk interieur met weinig verspilling van energie en grondstoffen. Ik verlaat daarvoor de gebaande paden van het vak & inspireer opdrachtgevers en vakgenoten dit ook te doen.

Kan je wat vertellen over de projecten die je hebt gedaan?

Ik startte met woningen inrichten in het hoge segment vanuit een luxe woonwinkel. De laatste 12 jaar heb ik veel bedrijfspanden verbouwd, rigoreuze renovaties van een paar duizend vierkante meters waarbij het interieur wordt gestript tot een casco ruimte. Bijvoorbeeld een hoofdkantoor met ontvangstruimte, vergaderzalen, bedrijfsrestaurant, kantoorvleugels etc. Ik kan daar veel creativiteit in kwijt vanwege de complexiteit en hoeveelheid aan deelontwerpen. En ik kan mijn kennis erop los laten over routing, daglicht, akoestiek en vooral hoe mensen zich gedragen in een gebouw. Vind ik super interessant.

Maakbaarheid is altijd superbelangrijk voor de klant heb ik geleerd. Dus naast dat het interieurontwerp creatief moet zijn en voldoen aan de wensen, moet het technisch uitvoerbaar zijn en haalbaar binnen de planning en het gestelde budget. Ik werk altijd heel nauw samen met de uitvoerende partijen. Al vroeg in het ontwerpproces overleg ik met bouwers en leveranciers over de maakbaarheid van mijn ontwerpen en ideeën. Bij duurzaam bouwen is dit des te belangrijker.

Waar ben je trots op?

Ik ben trots dat ik mezelf heb ontwikkeld van een verlegen en onzeker meisje toen ik van de kunstacademie kwam tot de zelfstandig ondernemer die ik nu ben met grootschalige projecten en heldere doelen. Ik schroom niet meer voor koude acquisitie en leer nog elke dag. Blijf ik mijn hele leven doen trouwens.
Als het gaat om esthetische trots: zie mijn website & social media. Maar mijn allergrootste trots? Mijn 2 dochters (0 en bijna 4 jr)!

Heb je nog ontwerp wensen voor de toekomst?

Ik zou graag een in alle vrijheid & vertrouwen van de opdrachtgever en met een ruim budget 😉 een kinderziekenhuis willen inrichten. Dat je echt iets kan betekenen voor hen. En ik kan- in samenwerking met andere ontwerpers/disciplines- helemaal los met een belevingswereld creëren.

Welke tip wil je beginnende interieurstylisten/ architecten mee geven als het gaat om het aantrekken van nieuwe klanten?

Bepaal eerst heel duidelijk wie jij bent, waar je voor staat. Wat zijn jouw persoonlijke waarden? Wie je bent privé, ben je ook zakelijk. Vanuit daar kun je bepalen wat jouw waarden als bedrijf zijn. Wat heb jij de klant te bieden, waar ben je goed in? En wat is jouw stijl? Met deze antwoorden vorm je dan jouw unieke DNA als bedrijf. Als je dit helder communiceert naar buiten, trek je klanten aan die zich met jou identificeren. En communiceren doe je tijdens (veel!) netwerken en in je online uitingen. Vooral in het begin komen alle opdrachten via-via. Maar je wilt wel dat wàt er via -via over je verteld wordt ook gelijk een krachtig verhaal is.

Hoe is jouw zichtbaarheid gegroeid? Hoe ben jij begonnen?

Ik ben begonnen met een netwerk van (ex-)klanten uit mijn periode in loondienst, gelukkig met de vrijbrief om hen te benaderen. Ook kwamen er opdrachten vanuit mijn oude werkgever (een ontwerp- & bouwbedrijf waarbij de dienst ontwerp kwam te vervallen na mijn vertrek). Ik heb ook veel mensen in mijn netwerk persoonlijk benaderd om te vertellen dat ik mijn eigen bedrijf startte. Ik deed dat – in dit digitale tijdperk lekker tegendraads- met een persoonlijke handgeschreven kaart, gevolgd door een telefoongesprek of mail. Wel een heel opvallende en mooie lasergesneden envelop, visitekaartje houder en flyer in één. Kreeg ik ook leuke reacties op, mijn boodschap kwam echt goed binnen bij de mensen die belangrijk voor me zijn.

Ook groeit mijn zichtbaarheid op social media door waardevolle content te plaatsen voor mijn doelgroep(en) volgens een uitgedachte strategie.

Add A Comment