John Frieda backstage

My marketing life

Hoe het ooit begon….

Op de middelbare school wilde ik van alles worden; ik heb naar veel diverse studies gekeken. Van luchtverkeersleider, Planologie, ICT (om computerspelletjes te maken ala Mario) tot aan de Hotel School en ik heb zelfs een high school year in Amerika overwogen. Tot een vriendin van mij riep dat ze Bedrijfskunde ging studeren. Toen ik de omschrijving las sprak de diversiteit va vakken mij enorm aan. Niet veel later heb ik mij ingeschreven aan de Erasmus Universiteit.

Master Marketing

In het derde jaar kregen we het vak marktonderzoek en daar zat een praktische case aan verbonden voor het chipsmerk Pringles. Daar werd ik zo enthousiast van. Ik heb met medestudenten onderzoek gedaan en een geheel nieuw concept verzonden inclusief marketing plan. Dat vond ik zo leuk om te doen! Daar is mijn liefde & enthousiasme voor Marketing ontstaan. Het was dan geen moeilijke keuze om de bachelor te vervolgen met een Master in Marketing.

Tijdens mijn Master heb ik veel inhouse dagen en business courses gevolgd en had ik een heel FMCG lijstje van bedrijven waar ik wel zou willen werken. Uiteindelijk ben ik tijdens mijn afstuderen stage gaan lopen bij Sara Lee voor het merk Sanex. Ik wilde immers voordat ik echt begon met werken nog praktische ervaring op doen.

Goud

Mijn stage was direct een bijzondere periode want destijds was Pieter van den Hoogenband verbonden aan het merk Sanex en moest hij zwemmen voor de Olympische Spelen in Sydney. Ook ben ik toen al betrokken geweest bij introducties van nieuwe producten (Sanex Natur Protect Deodorant) en onderzoeken daarvan. Het leuke was ook de jonge club mensen en de gezellige borrels. Door de open kantoortuin kreeg ik naast alle Sanex marketing activiteiten ook veel mee van acties voor Zwitsal, Ambi Pur, Vapona en zelfs Douwe Egberts en Picknick. Nogmaals was bevestigd; Marketing is mijn ding!

My first job!

Mijn eerste baan nadat ik was afgestudeerd was bij Kao Brands. Ik werd destijds Junior Brand manager voor het merk John Frieda (haarverzorging). Hier heb ik uiteindelijk 5 jaar gewerkt en mega veel geleerd over marketing. Ik ga het proberen kort te houden, maar ik zal hieronder proberen samen te vatten wat ik zoals hier heb gedaan;

  • In de eerste jaren een compleet nieuwe lijn gelanceerd à Root Awakenings. Van onderzoek, perslancering tot adverteren online en in print en natuurlijk ook de analyses en interne promotie.
  • Voor de lijn Sheer Blonde ben ik op tournee door Nederland geweest met haarstylisten voor de lancering van een nieuw product.
  • Ik heb voor alle beautypers in NL een persevent gepresenteerd en modeshow gehost.
  • We waren elk jaar een van de hoofdsponsors van de ELLE Style Awards en waren backstage aanwezig met haarstylisten om de fashionshow voor te bereiden.
  • Oneindig veel nieuwe producten gelanceerd met campagnes en persberichten of zelfs perstrips naar de John Frieda salon in London.
  • Online campagnes naar een nieuw niveau getild en geholpen aan de opstart van social media.
  • Onderzoek gedaan en focusgroepen onze de John Frieda fans.
  • Heel veel emailings, acties en events voor de Elite Club. Dit was het online membership waar ruim 10.000 dames lid van waren destijds.

 

Ik wilde het kort houden, maar het was te leuk allemaal, om niet te noemen 😉 In deze vijf jaar heb ik echt allerlei verschillende marketing activiteiten mogen uitvoeren en daardoor veel inhoudelijke kennis opgedaan over PR, marketing, Social media maar ook TV inkoop.

Van Shampoo naar Kaas

Na 5 jaar wilde ik verandering en leek het mij tof om de overstap naar een FOOD merk te maken. Een hele andere markt en dynamiek. Ik werd Senior Brand manager bij Bel Nederland voor het merk La Vache qui rit.

Mijn eerste werkdagen waren direct een tripje naar Frankrijk naar de La Vache qui rit fabriek en het museum! Direct je nieuwe collega’s leren kennen tijdens een 8 uur durende roadtrip J En wat moet je aan en meenemen. Ik weet nog zo goed dat ik niet met een te grote koffer wilde aankomen, want je maakt toch naam hahaha.

In de vijf jaar die ik hier heb gewerkt heb ik wederom meegewerkt aan mooie product lanceringen en de creatie van de Cheez Dippers commercial. Dit was te gek! Ik kan de voice-over nog dromenJ Maar dat heb ik niet alleen gedaan, zo ook nog;

  • Food fotoshoot met allerlei lekkere lunchrecepten
  • Smaaktesten & markt onderzoek Smeerkaas
  • Opzetten E-mail marketing & social media strategie.
  • Lange termijn strategie gemaakt voor cheese snacking
  • Display en instore materiaal ontwikkelen voor op de winkelvloer

En als je mijn funny facts hebt gelezen was ik vroeger helemaal geen kaas liefhebber. Nu maak je me nog niet blij met blauwe of schimmelkaas maar toch een mooie ontwikkeling!

Safe Travels Great Stories

En na 5 jaar kaas begon het weer te kriebelen en maakte ik de overstap naar een mooie functie bij Travel Health Group. Ik werd marketing manager Care Plus, naast het merk had het bedrijf ook een hele mooie missie voor een malarievrije wereld!

Dit was voor mij ook de eerste functie waar ik officieel een team onder mij had om te begeleiden. Exciting en heel leuk en leerzaam! Wat mij direct opviel was dat er enorm veel content te delen viel voor Care Plus en de missie die we als merk & bedrijf hadden. Enerzijds was er intern super veel kennis en expertise en anderzijds was het ook echt nodig de consument beter te informeren. Een greep uit de hoogtepunten;

  • Verpakkingsverfrissing hele lijn
  • Eerste TV commercial voor Care Plus mogen maken
  • Merk presentaties voor de retailers gemaakt met
  • Content gedeeld via E-mail, Social media, blog berichten op de site
  • Introducties in binnen en buitenland opgezet met campagnes & content
  • E-commerce project opgestart

Wat bijzonder was bij Care Plus dat naast merk communicatie, er ook een hele duidelijke purpose was binnen het bedrijf en voor het merk. Heel bijzonder om hier aan bij te dragen. Zo heb ik mede gezorgd dat we ruim 3300 netten konden uitdelen in rural areas in Oeganda, waardoor zo’n 13000 mensen beschermd waren tegen Malaria. Iets waar ik ook heel trots op ben!

Terugblik

Als ik zo terugblik op 12 jaar marketing dan heb ik zo ontzettend veel gedaan en ook vooral zoveel leuke dingen! Ik denk dat ik zeker nog hoogte punten uit de afgelopen 12 jaar vergeet, maar dat ik destijds in Rotterdam een goede keuze had gemaakt is wel te bevestigen.

Vond ik alles leuk binnen marketing? Nee, ik vond het checken van artwork niet leuk, maar het hoorde er wel bij! Zowel bij product introducties, maar ook bij een relaunch van een heel assortiment. Ik vond ook de John Frieda perspresentatie voor de hele Nederlandse beautypers destijds reuze spannend, maar hell yes I di dit ( en we hebben de beelden nog hihi). En uiteraard heb ik soms een interne meeting of analyse vervloekt, maar dat doet toch bijna iedereen wel eens (toch?).

Maar al met al ben ik trots op wat ik heb mogen bijdragen voor deze mooie merken! Ik heb geholpen aan vele campagnes en product introducties. Die staan toch allemaal maar mooi in de Kruidvat, Etos, Albert Heijn en ga zo maar verder. Daarnaast heb ik uit alle periodes mooie contacten over gehouden. Zowel van leuke collega’s als marketingbureaus waarmee ik heb samengewerkt.

Ik hoop dat je dit inkijkje in 12 jaar marketing leuk vond om te lezen!

Add A Comment