Dimara content planning

5 voordelen van content vooruit plannen

Social media….het is zo leuk en verleidelijk maar boy o boy het kan je ook veel tijd en energie kosten. Want wat kan ik nu weer posten, of een caption/text schrijven of reageren op alle comments.  Of voorkom dat je tijdens de creaties gedachtes krijgt als ” wie zit hier nu op te wachten”.  Als jij social media als communicatie kanaal voor jouw interieurbusiness inzet en jouw doelgroep hier te vinden is dan is het verstandig om te werken met een contentplanning. 

Het hebben van een contentplan kent namelijke vele voordelen:

Je denkt bewuster na wat je wilt delen

Doordat je niet in het moment iets “hoeft” te bedenken kan je er voor zorgen dat je beter weet wat je wilt delen en waarom. Je herkent het vast wel, je gaat even op zoek naar inspiratie en even spieken bij andere accounts. Dan word je toch afgeleid of je wordt onzeker want wat jij in je hoofd had, is dat nu echt wel zo boeiend? Grote kans dat je van je idee afstapt.

Je ervaart minder druk van “moeten” posten

Je kent ze wel, de stemmetjes in je hoofd dat je iets “moet” posten voor je gevoel om zichtbaar te blijven. Dit levert onbewust toch stress op en zorgt er vaak voor dat je met losse flodders gaat schieten of dat je maar iets post om het posten.

Je hebt overzicht wat je wanneer wilt posten om je doelen te behalen.

Door overzicht kan je ook bepalen met welk doele je iets wilt posten en welke CTA’s (Call to Actions) je mee wilt geven. Hierdoor zal je volger zich sneller geroepen voelen om actie te ondernemen.

Je bent consistenter zichtbaar

Door te plannen kan je ook kijken naar een terugkerend thema Bijvoorbeeld elke vrijdag deel je interieur inspiratie en elke maandag een kleurentip en op woensdag een persoonlijk weetje. Op deze manier creeer je herkenning en met deze regelmaat ben je ook consistent zichtbaar.

In een andere blog zal ik het verschil toelichten tussen consistent en continue zichtbaar zijn.

Je kan vooruitwerken voor drukke periodes

Social media kost veel tijd, enerzijds kan je er zo 30 minuten op verdwalen als je “even” stories gaat kijken maar anderzijds kost het maken van stories of een REEL ook tijd en het opstellen van goede copy & beeld. Stel je weet dat je over een week maar 2 dagen werkt en ere en grote opdracht af moet dan helpt het om vooruit te plannen. Grote kans dat jij op deze drukke dagen niet aan social media toekomt maar eigenlijk wel het gevoel of de stress ervaart van iets willen posten. Zorg dus dat je voorbereidt bent en vooruit werkt.

Hoe stel je nu een contentplan op? 

Ik zelf werk ideeën/onderwerpen graag uit op papier, dit zijn alleen de thema’s op grote lijnen. Vervolgens werk ik met een Trello bord om alles te verwerken en per week/ per dag in te vullen. Ik houd hierbij rekening met mijn communicatie doel en bepaal welke call to actions ik wil gebruiken om mijn volgers aan te sporen. Zo houd ik overzicht en zorg dat ik niet zomaar iets post om te posten.

Je kan beargumenteren dat social media een spontaan platform is en dat kan zeker gelden voor persoonlijk gebruik maar als jij social media inzet als communicatie kanaal voor jouw bedrijf dan doe je er goed aan te werken met een strategie en plan! 

Mocht je nou denken; ik wil hier mee aan de slag! Hell yes het is tijd voor een inspiratieboost!

Meld je dan nu aan voor een:

1-op-1 Content inspiratiesessie

Wil jij jezelf onderscheiden als interieur professional en niet langer alleen mooie plaatjes delen. En wil je consistent zichtbaar worden en meer van jezelf, je werk en jouw kennis laten zien?

Dan is deze 1-op-1 Content Inspiratie voor jou.

Kijk hier voor meer informatie.